نوشته شده توسط : کلینیک لیزر

بهبود سندرم روده تحريک‌پذير با کاهش مصرف کربوهيدرات‌ها

سندرم روده تحريک پذير (IBS) يک اختلال شايع است که روده بزرگ را تحت تأثير قرار مي دهد. علائم و نشانه ها شامل گرفتگي ، درد شکم ، نفخ ، گاز و اسهال يا يبوست يا هر دو است. IBS يک بيماري مزمن است که براي مديريت طولاني مدت به آن نياز داريد. فقط تعداد کمي از افراد مبتلا به IBS علائم و نشانه هاي شديدي دارند. برخي از افراد مي توانند با مديريت رژيم غذايي ، سبک زندگي و استرس علائم خود را کنترل کنند.

مشکلات گوارشي

براي اطلاعات بيشتر در مورد بهبود سندرم روده تحريک‌پذير با کاهش مصرف کربوهيدرات‌ها به مطالب زير توجه کنيد.

 

پزشکان سوئدي معتقدند کاهش ميزان مصرف کربوهيدرات‌ها مي‌تواند به تسکين علائم سندرم روده تحريک‌پذير (IBS) کمک کند.

 

در اين بررسي پزشکان سوئدي مشاهده کردند در هر 10 فرد مبتلا به سندرم روده تحريک پذير کاهش مصرف کربوهيدرات‌ها در بهبود وضعيت اين بيماران نقش داشته و حذف  کربوهيدرات‌ها به طور چشمگيري در از بين بردن اين علائم موثر است.

 

متخصصان بر اين باورند که توجه به نوع رژيم غذايي مي‌تواند در درمان اين سندرم و ساير بيماري هاي مقعدي (بواسير، شقاق و..)موثر باشد.

 

همچنين بايد توجه داشت در نظر گرفتن نوع خوراکي‌هاي مصرفي فرد و مشخص کردن غذاهاي محرک و تشديدکننده علائم سندرم روده تحريک‌پذير در بيمار حائز اهميت است. در واقع با اين روش پزشکان مي‌توانند مطابق با نيازهاي بيمار، رژيم غذايي مناسب براي او را تعيين کنند.

 

علائم بهبود سندرم روده تحريک پذير در بيماراني که از خوراکي‌هاي حاوي کربوهيدرات‌هاي غيرقابل هضم شامل سيب، آرد گندم و لوبيا استفاده مي‌کنند، تشديد مي‌شود. در اين مطالعه از افراد شرکت کننده درخواست شد رژيم غذايي حاوي ميزان پاييني از اين نوع کربوهيدرات‌ را دنبال کنند که در نهايت با نتايج خوبي روبرو شدند.

 

علائم سندرم روده تحريک پذير در بيماراني که از خوراکي‌هاي حاوي کربوهيدرات‌هاي غيرقابل هضم شامل سيب، آرد گندم و لوبيا استفاده مي‌کنند، تشديد مي‌شود

 

بهبود سندرم روده تحريک‌پذير با کاهش مصرف کربوهيدرات‌ها

 

چرا کلينيک ليزر شفا؟

کلينيک ليزر شفا بيش از 15 سال است که صرفا بر روي درمان بيماري هاي نشيمنگاهي (مقعدي) متمرکز مي باشد و داراي با تجربه ترين کادر پزشکي در زمينه بيماري هاي مقعدي مي باشد که نقش اين تجربه در کاهش درصد عود بيماري و تشخيض و درمان صحيح بيماري بسيار ارزشمند مي باشد. شما مي توانيد اطمينان حاصل فرماييد که در اين کلينيک جراحي راحت و با حداقل درد و خونريزي را تجربه خواهيد کرد.

 

 

بهترين روش براي جلوگيري از سندرم روده تحريک پذير چيست؟

برخي از مشکلات جسمي و همچنين بهداشت رواني مي توانند IBS را تحريک کنند. بهترين راه جلوگيري از علائم IBS پرهيز از عوامل محرک است. رژيم غذايي و اصلاح سبک زندگي مي تواند کمک زيادي به جلوگيري از علائم IBS کند. بهترين راه براي دور نگه داشتن علائم ، جلوگيري از کربوهيدرات ها و نبض هاي پيچيده ، سيگار کشيدن و الکل است.

 

آيا يک رژيم غذايي خاص با کربوهيدرات مي تواند به بيماري التهابي روده کمک کند؟

براي تعيين اينکه آيا رژيم غذايي خاص با کربوهيدرات (SCD) مي تواند تأثير مثبتي بر روي کودکان مبتلا به بيماري التهابي روده فعال داشته باشد يا خير.

 

رژيم خاص کربوهيدرات (SCD) براي IBS

 

رژيم غذايي خاص کربوهيدرات در ابتدا به عنوان درماني براي بيماري سلياک طراحي شد اما سپس براي درمان انواع ديگر اختلالات گسترش يافت. گرچه لزوماً به عنوان درماني براي IBS در نظر گرفته نشده است ، اما تمرکز آن بر روي باکتريهاي روده اين سال را مطرح مي کند که آيا رژيم غذايي مي تواند گزينه اي براي افرادي باشد که IBS دارند. اين نماي کلي از رژيم غذايي مي تواند به شما کمک کند تا آگاهانه تصميم بگيريد که آيا گزينه مناسبي براي شماست يا خير.

 

رژيم غذايي

رژيم غذايي خاص کربوهيدرات شامل محدوديت شديد بسياري از غذاهاي معمول است ، در حالي که هنوز يک رژيم غذايي روزانه متعادل و مغذي ارائه مي دهد. توصيه مي شود رژيم به مدت يک ماه دقيقاً دنبال شود و فقط در صورت مشاهده بهبود علائم پس از ماه اول ، بايد ادامه يابد. گوتشال ادعا مي کند در صورت رعايت دقيق رژيم غذايي به مدت يک سال ، بسياري از اختلالات قابل درمان هستند. وي خاطرنشان کرد که رژيم بايد تقريباً يک سال پس از رفع علائم ادامه يابد.

 

آيا چيزي به نام سندرم روده تحريک پذير وجود دارد؟

با اين حال ، براي ديگران اين علائم قابل توجه است و زندگي روزمره را مختل مي کند. IBS چيست؟ IBS به عنوان روده بزرگ اسپاستيک ، روده بزرگ تحريک پذير ، کوليت مخاطي و کوليت اسپاستيک نيز شناخته مي شود. اين يک بيماري جدا از بيماري التهابي روده است و به ساير بيماري هاي روده مربوط نيست. IBS گروهي از علائم روده اي است که به طور معمول با هم اتفاق مي افتند.

 

از کجا مي دانيد به سندرم روده تحريک پذير مبتلا هستيد؟

سندرم روده تحريک پذير (IBS) يک اختلال شايع است که روده بزرگ را تحت تأثير قرار مي دهد. علائم و نشانه ها شامل گرفتگي ، درد شکم ، نفخ ، گاز و اسهال يا يبوست يا هر دو است.

 

سندرم روده تحريک پذير (IBS) يک اختلال شايع است که روده بزرگ را تحت تأثير قرار مي دهد. علائم و نشانه ها شامل گرفتگي ، درد شکم ، نفخ ، گاز و اسهال يا يبوست يا هر دو است. IBS يک بيماري مزمن است که براي مديريت طولاني مدت به آن نياز داريد. فقط تعداد کمي از افراد مبتلا به IBS علائم و نشانه هاي شديدي دارند. برخي از افراد مي توانند با مديريت رژيم غذايي ، سبک زندگي و استرس علائم خود را کنترل کنند.

 

در صورت ابتلا به سندرم روده تحريک پذير چه بايد کرد؟

پزشک شما ممکن است براي کمک به درمان علائم سندرم روده تحريک پذير (IBS) تغييراتي را در رژيم غذايي شما توصيه کند. تغييرات مختلف ممکن است به افراد مختلف مبتلا به IBS کمک کند. ممکن است لازم باشد براي چند هفته آنچه را مي خوريد تغيير دهيد تا ببينيد علائم شما بهبود مي يابد يا خير

 



:: برچسب‌ها: غذاهاي محرک , کلینیک لیزر , التهاب روده ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک لیزر

پروکتيت التهاب غشاي راست روده ، انتهاي تحتاني روده بزرگ منجر به مقعد است. دلايل عمده پروکتيت بيماري هاي مقاربتي (STD) ، عفونت هاي غير STD ، ضربه آنورکتال ، کوليت اولسراتيو و بيماري کرون ، پرتودرماني و استفاده از آنتي بيوتيک است.

 

از کجا بفهمم  خارش و التهاب مقعد جدي هست يا نه؟

معمولا التهاب و خارش مقعد به طور موضعي است و در کمتر از يک الي دو هفته خوب ميشود. اگر اين التهاب هاي و خارش ادامه پيدا کرد يا اگر دچار خونريزي در اين ناحيه شديد همچنين اگر درد شديد داريد. بايد حتما به پزشک مراجعه کرد

 

چه عواملي ممکن است باعث خارش، سوزش، درد و التهاب مقعد شود؟

در ادامه به توضيح کامل اين موارد مي پردازيم:

 

1-خراش سطحي مقعد

در اثر يبوست و فشار زياد براي دفع، ممکن است سطح مقعد زخم شود و اين زخم باعث خارش هاي موضعي شود.

 

خب راهکار چي هست؟

اين زخم هاي معمولا خود به خود ترميم ميشود. سبزيجات و ميوه سرشار از فيبر استفاده شود. از ملين ها استفاده کنيد و خوردن غذا هاي تند و گرمي را کاهش يابد.

 

استرس تان را مديريت کنيد. براي خارش محل از پارچه استفاده کنيد تا از زخم هاي ثانويه در اثر خان جلوگيري شود. اين زخم ها بعد مدت کوتاهي ترميم ميشوند و جاي نگراني نيست.

 

2- بواسير خارجي (هموروئيد خارجي)

اگر رگ هاي خوني اطراف معقد متورم شود به آن بواسير گفته ميشود. بواسير خارجي در واقع يک زائده بيرون زده از مقعد است.

 

چرا ايجاد مي شود؟

در اثر کار سنگين و يا استرس شديد بروز ميکند.(فشار بيش از حد به حمايت کننده هاي عروق)

 

در افرادي که يبوست طولاني مدت دارند، اين بيماري شايع تر است. درواقع اگر يبوست رفع شود، علائم بواسير کاهش ميابد.

 

نشتن طولاني مدت و زياد زور زدن براي اجابت مزاج، نزديکي از راه مقعد، برنامه غذايي کم فيبر و افزايش سن هم ميتواند از عوامل اين بيماري باشد.

 

راه هاي درمانش چيست ؟

در درمان اوليه اگر اندازه بيرون زدگي کمتر از 2 ميليمتر باشد، خوردن سبزيجات و ميوه هاي پر فيبر مانند سيب، استفاده از تولت فرنگي ( باعث کاهش فشار براي دفع ميشود)، استفاده از ملين ها براي دفع راحت تر و خوردن آب بيشتر( حداقل 8 ليوان) موثر مي باشد.

 

راه درمان اصلي

اگر اندازه بيرون زدگي بيشتر از 2 ميليمتر باشد براي درمان نياز به جراحي هست، انواع روش هاي جراحي وجود دارند، مانند جراحي با ليزر که بسيار راحت است با يک بي حسي موضعي انجام ميشود.

 

به چند دليل :

 

1-نيازي به بيهوشي عمومي نيست و استراحت بعد از عمل بسيار کوتاه است به طوري که فرداي عمل ميتوانيد به سر کار برويد.

 

2-به پانسمان داخلي نيازي ندارد( که در جراحي عمومي لازم است و خارج کردن آن دردناک است).

 

3-عمل در مطب انجام ميشود و نيازي به بستري ندارد و بعد از عمل ميتواند تغذيه عادي داشته باشد.

 

4- درد بعد از عمل بسيار کم است (برخلاف حراجي سنتي).

 

3- شقاق مقعدي (فيشر آنورکتال)

از ديگر دلايل التهاب و سوزش در مقعد ميتوان به شقاق مقعد اشاره کرد که به پارگي و زخم پوست و مخاط مقعد مي گويند.

 

التهاب مقعد

 

چرا ايجاد مي شود؟

وقتي که سعي مي کنيد مدفوع بزرگ و سفت را دفع کنيد ممکن است ايجاد شود، گاهي هم باعث خونريزي هاي موضعي ميشود که اگر ادامه پيدا کرد بايد به پزشک مراجعه شود.

 

چه درماني دارد؟

معمولا به صورت خود به خودي خوب ميشود و کافي است غذاهاي ملين و پر فيبر بخوريد و از يبوست جلوگيري کنيد. اگر مشکل بر طرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنيد.

 

4- فيستول مقعدي

فيستول لوله اي هست که به صورت غير طبيعي ايجاد شده و به سطح پوست راه پيدا کرده است. در فيستول مقعد، مجرايي غير طبيعي بين رکتوم و مقعد است.

 

 چه طور متوجه بشوم که فيستول مقعدي دارم؟

وجود يک برجستگي سفت و دردناک در اطراف مقعد

احساس درد در حين اجابت مزاج يا بعد از آن

خروج ترشحات از آن

 

راه درمانش چيست؟

بهترين راه درمان با استفاده از ليرز است با بايد توسط متخصص ماهر انجام شود.

 

اگر مقعد شما ملتهب شود ، به چه معناست؟

مقعد و التهاب راست روده

 

شرايطي که مي تواند تورم مقعدي و مقعدي ايجاد کند عبارتند از: بواسير داخلي. بيماري کرون. بيماريهاي مقاربتي ، مانند سوزاک ، تبخال و ويروس پاپيلوماي انساني.

 

علائم عفونت مقعد چيست؟

علائم آبسه مقعدي

درد ، که معمولاً هنگام نشستن ثابت ، ضربان دار و بدتر است.

تحريک پوست در اطراف مقعد ، از جمله تورم ، قرمزي و حساسيت.

تخليه چرک.

يبوست يا درد همراه با حرکات روده.

 

5- آبسه مقعدي( anal abscess )

پنجمين دليلي که ميتواند باعث التهاب مقعد شود، آبسه مقعد است. اگر دهانه خروجي يکي از غده ها که در ناحيه مقعد قرار دارد بسته شود، آبسه ايجاد ميشود. اين آبسه ميتواند متورم و دردناک شود و بقيه غدد را هم درگير کند.

 

از کجا متوجه بشم آبسه مقعدي دارم ؟

درد در حين اجابت مزاج

خروج چرک از اطراف ناحيه مقعد

التهاب پوست، تورم، حساسيت به لمس

احساس توده در ناحيه مقعد به اندازه يک فندوق يا اندکي بزرگ تر

درد در ناحيه مقعد يا باسن که درد آن حين نشستن ميتواند ضربان دار باشد.

 

راه درمان آبسه مقعدي چيه ؟

تخليه کردن چرک موثر ترين درمان است که بهترين روش براي اين کار استفاده از ليزر است.

 

در صورت سهل انگاري و درمان نکردن آبسه، عفونت گسترش پيدا ميکند و مي تواند مشکلات جدي تري ايجاد کند.

 

6- رابطه جنسي مقعدي

در اثر رابطه خشن ممکن است باعث آسيب به مخاط مقعد و رکتوم شود. اين آسيب باعث التهاب و حساسيت و درد ميشود. به علاوه احتمال عفونت هاي باکتريايي بالا است.

 

راه درمان چيه ؟

از رابطه مقعدي خودداري کنيد.

 

چگونه مقعد تحريک شده را بهبود مي بخشيد؟

شيوه زندگي و درمان هاي خانگي

به آرامي تميز کنيد. اطراف مقعد را يک بار در روز با آب ساده يا صابون ملايم و يک دستشويي نرم (بدون تري) پاک کنيد. ...

خراش نکشيد ...

لباس زير نخي سفيد بپوشيد که بند نمي خورد. ...

از تحريک کننده ها خودداري کنيد. ...

رژيم خود را تغيير دهيد. ...

پماد يا ژل بزنيد. ...

حرکات مدفوع و منظم خود را حفظ کنيد.

 

7- سرطان مقعد

بسيار نادر است. علائم آن شبيه بقيه اختلالات مقعدي است.

 

علائم آن چيست؟

احساس پر بودن در ناحيه رکتوم

خونريزي و خارش و درد در ناحيه مقعد

مهمترين علامت ترشحات غير طبيعي در اين ناحيه است

 

راه درمانش چي هست ؟

راه درمان با توجه به اندازه و ميزان پيشرفت غده متفاوت است. درمان بايد تحت نظر پزشک متخصص به سرعت آغاز شود.

 

آيا مي توانيد به عفونت باکتريايي در مقعد خود مبتلا شويد؟

آنها ممکن است هنگام تميز کردن محل پس از استفاده از توالت و يا خراشيدن با دستهايي که از دهان يا بيني آنها باکتري استرپ دارد ، پوست اطراف مقعد خود را آلوده کنند. باکتري ها ممکن است باعث التهاب پيوند مقعد شوند. باکتريهاي استرپي که به راست روده وارد مي شوند ممکن است باعث پروکتيت شوند.

 

مقعد متورم چه مدت طول مي کشد؟

ترشحات مبتني بر مخاط ممکن است ناشي از: عفونت ناشي از مسموميت غذايي ، باکتري يا انگلي باشد. آبسه ناشي از عفونت يا فيستول مقعدي - کانالي که مي تواند بين انتهاي روده و مقعد شما بعد از آبسه ايجاد شود.

 

چگونه مقعد خود را سالم نگه دارم؟

بهداشت خوب مقعدي:

ناحيه مقعدي را با شستن با آب هر روز تميز نگه داريد. ...

از پاک کردن شديد با دستمال توالت خودداري کنيد زيرا ممکن است باعث ايجاد لکه هاي بيشتر در پوست شود که ممکن است ملتهب يا آلوده شود.

از پاک کردن دستمال مرطوب يا مواد شيميايي خودداري کنيد.

 

آيا شما قرار است روي مقعد خود صابون بگذاريد؟

هرگز نبايد روي مقعد صابون وجود داشته باشد. ... مانند ساير قسمت هاي بدن ، صابون و عطر مي تواند براي پوست لطيف مضر باشد. با اين حال ، راه حل براي عادت هاي بهداشتي بهتر ساده تر از آن است که تصور مي شود. تنها چيزي که واقعاً به آن نياز داريد آب گرم و تميز است.



:: برچسب‌ها: برجستگي سفت و دردناک ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()