نوشته شده توسط : کلینیک لیزر

مارچوبه داراي خواص ضد التهابي و آنتي اكسيداني و همچنين اثرات ضد توموري است. اين در مورد مبارزه با سرطان و تقويت عملكرد سيستم ايمني بسيار ارزشمند است.

 

مارچوبه براي مقابله با يبوست

اگر مدتي است كه دستگاه گوارشتان تنبل شده است و يبوست گرفته‌ايد مي‌توانيد به مارچوبه اعتماد كنيد. اين سبزي يكي از منابع خوب فيبرهاي غذايي است. مارچوبه حاوي فيبرهاي محلول و غير محلول در آب به نام «پكتين» و «موسيلاژ» و غيره مي‌باشد كه براي مقابله با يبوست بسيار مفيدند.

 

به خاطر اينكه اين فيبرها آب را به خود گرفته و دفع مواد زائد را از طريق روده‌ها آسان‌تر مي‌كنند. در واقع اين فيبرها و تركيبات موجود در ساقه‌ي مارچوبه تنبلي روده‌ها را از بين مي‌برند.

 

خواص مارچوبه براي سلامتي و زيبايي چيست؟

مارچوبه سفيد ، مارچوبه سبز و مارچوبه بنفش از انواع محبوب مارچوبه هستند. مارچوبه به عنوان منبع عالي مواد مغذي مختلف مانند ويتامين ها ، مواد معدني ، آنتي اكسيدان ها ، مواد مغذي گياهي ، پلي فنول ها و فيبرهاي غذايي و غيره ، مزاياي بي شماري براي سلامتي و زيبايي ارائه مي دهد.

مركز كلينيك ليزر شفا اولين مركز درمان بيماريهاي مقعد با ليزر از سال 1384 مي باشد و در طي اين مدت بيش از پنجاه هزار مراجعه كننده و بيش از پانزده هزار عمل با ليزر در آن انجام شده كه منجر به كسب تجربه بسيار بالايي نزد پزشكان شاغل در ان گرديده است و هر روز نيز به ان افزوده ميگردد.

چرا مارچوبه كالري و چربي كمي دارد؟

بيشتر كاربردهاي آن به آنتي بيوتيك ، ضد اسپاسم ، مدر ، آرام بخش ، مقوي و ملين نسبت داده شده است. مارچوبه يكي از برترين غذاهايي است كه كالري كمي دارد. در هر 100 گرم فقط 20 كيلو كالري تأمين مي كند. اين خاصيت كم كالري بودن مارچوبه به دليل كمبود چربي و محتواي بسيار كم كربوهيدرات است.

 

مارچوبه چه نوع مواد معدني دارد؟

از نظر مواد معدني ، مارچوبه كنار گذاشته نمي شود زيرا مقادير قابل توجهي منيزيم ، پتاسيم ، فسفر ، منگنز و آهن را تأمين مي كند. مارچوبه يك ادرارآور بسيار خوب است كه به تحريك توليد ادرار در كليه كمك مي كند. اين به سم زدايي بدن و دفع مواد زائد سمي كمك مي كند.

آشنايي با خواص مارچوبه

چند مورد از فايده مارچوبه براي سلامتي كه نمي دانستيد

 

1. به عنوان يك غذاي غني از مواد مغذي ، كم كالري و كم چرب عمل مي كند

مارچوبه مملو از ويتامين ها و مواد معدني با خواص آنتي اكسيداني و ضد التهابي قوي است. نصف فنجان مارچوبه آب پز داراي 1.8 گرم فيبر و 3.7 گرم كربوهيدرات است و 45.5 ميكروگرم ويتامين K (كه 37 درصد ارزش روزانه (DV) مورد نياز شما را تامين مي كند) تامين مي كند. 6.9 ميلي گرم ويتامين C (7.6 DV DV) ؛ و 134 ميكروگرم فولات (33.5 DV DV). علاوه بر اين ، برخي ويتامين هاي گروه B ، ويتامين A ، ويتامين E ، كلسيم ، منيزيم ، منگنز ، سلنيوم و پتاسيم نيز در آن وجود دارد. و همه اينها تنها با 20 كالري در هر نصف وعده و فقط 0.2 گرم چربي است

 

2. به لخته شدن خون كمك مي كند

مارچوبه منبع غني ويتامين K است ، ماده مغذي كه نقش مهمي در انعقاد خون دارد. بدن شما نياز به توليد پروتئين هاي دخيل در لخته شدن خون دارد ، بنابراين دريافت نكردن كافي از آن ممكن است شما را مستعد خونريزي بيش از حد در هنگام صدمه كند. مقدار كافي ويتامين به طور معمول بايد به لخته شدن خون شما بسيار سريعتر از زماني كه دچار كمبود هستيد كمك كند. از نيزه هاي جوشانده يا حدود 30.4 ميكروگرم در 4 نيزه ، بنابراين بسته به ميزان و مرد يا زن شما بين 25 تا 51 درصد از ميزان توصيه شده روزانه شما را به دست مي آورد.

 

3. خطر ديابت را كاهش مي دهد

براي كساني كه در معرض ابتلا به ديابت هستند ، اين سبزي ممكن است مورد توجه خاصي باشد. يك مطالعه نشان داد كه مارچوبه مي تواند به بهبود ترشح انسولين و عملكرد سلول هاي بتا كمك كند ، كه هر دو در ديابت نوع 2 مختل هستند. همچنين مي تواند خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را كاهش دهد. در مطالعه روي حيوانات ، دوز 500 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن داراي اثرات ضد ديابتي قابل مقايسه با گلي بن كلاميد ، يك داروي ضد ديابت بود.

 

4. به كاهش فشار خون كمك مي كند

آيورودا همچنين مدت زيادي است كه مارچوبه و عصاره ها و پودرهاي آن را به عنوان يك ادرار آور خوب در نظر گرفته است. مارچوبه مي تواند به افزايش فعاليت كليه كمك كرده و ميزان توليد ادرار را در بدن شما افزايش دهد. به عنوان يك داروي ادرارآور ، با كاهش ميزان مايع در گردش در بدن ، سطح فشار خون را نيز كاهش مي دهد. فيبر همچنين مي تواند در كاهش فشار خون در سيستم نقش داشته باشد. از آنجا كه مارچوبه داراي فيبر خوبي است ، به ويژه براي كنترل فشار خون در كلينيك ليزر شفا مناسب است

 

5- داراي پتانسيل درمان UTIs است

از آنجا كه مارچوبه يك ادرارآور طبيعي است ، مي تواند با دفع بدن از سموم به درمان عفونت هاي مجاري ادراري (UTIs) كمك كند. 8 عملكرد ضد ميكروبي آن در برابر بسياري از عوامل بيماري زا باعث شده است كه محققان آن را به عنوان جايگزيني مناسب براي آنتي بيوتيك ها در درمان عفونت ادراري پيشنهاد كنند. 

 

6. ممكن است كلسترول را كاهش داده و به كاهش وزن كمك كند

مطالعات حيواني نشان داده است كه مارچوبه به تنظيم متابوليسم كلسترول در بدن كمك مي كند. در يك مطالعه ، حيوانات مبتلا به هايپركلسترولمي كه به آنها پودر ريشه مارچوبه داده شد سطح كلسترول خون و كبد كاهش يافت. اعتقاد بر اين است كه فلاونوئيدها ، پلي فنول ها ، ساپونين ها و ساير اجزاي درماني ريشه دليل اين توانايي پودر در از بين بردن كلسترول اضافي و افزايش آنتي اكسيدان ها در كبد است ، بنابراين از آن محافظت مي كند.

 

7. براي هضم خوب است

فيبر موجود در مارچوبه به اين معني است كه براي سلامت دستگاه گوارش نيز مفيد است. شاتاوري ، فرمولاسيون آيورودا ساخته شده از پودر خشك شده ريشه مارچوبه ، مي تواند به تسريع تخليه معده كمك كند و براي درمان سوء هاضمه يا سوء هاضمه استفاده مي شود.

 

8. سلامت روده و ايمني بدن را افزايش مي دهد

اينولين ، نوعي فيبر محلول كه در مارچوبه يافت مي شود ، مزاياي وسيعي براي بدن شما دارد. علاوه بر كمك به رشد باكتري هاي خوب روده دوست ، مي تواند ايمني بدن را به طور كلي بهبود بخشد. اينولين پري بيوتيك بدون هضم به روده بزرگ مي رسد و سپس توسط ميكرو فلور در روده شما تخمير مي شود. همچنين شناخته شده است كه تكثير باكتري هاي مفيد را تحريك مي كند. پري بيوتيك هايي مانند اينولين با بهبود سلامت سيستم ايمني و عملكرد بهتر سد روده همراه هستند ، بنابراين بدن شما مي تواند عوامل بيماري زا را بهتر دفع كند.

 

9. باروري و سلامت جنسي را بهبود مي بخشد

داروي گياهي آيورودا شاتاوري ، ساخته شده از ريشه مارچوبه ، در سلامت جنسي كاربرد دارد. اين ماده به عنوان يك عامل جوان كننده اصلي براي زنان در نظر گرفته مي شود و براي تقويت ميل جنسي و مرطوب كردن بافت هاي خشك در اندام هاي جنسي استفاده مي شود. همچنين به افزايش تخمك گذاري ، عادي شدن رحم پس از زايمان و تعديل هورمون ها كمك مي كند.

 

10. براي بارداري و شيردهي مفيد است

فولات موجود در مارچوبه براي زنان باردار اهميت ويژه اي دارد. بدن شما به فولات نياز دارد ، به ويژه در اوايل بارداري ، براي رشد طبيعي طبيعي نوزاد ، توليد DNA و تشكيل گلبول هاي قرمز خون. كمبود فولات مي تواند خطر نقايص مادرزادي از جمله اسپينا بيفيدا را افزايش دهد.

 

11. ممكن است از سنگ كليه جلوگيري كند

مارچوبه به دليل خاصيت ادرارآور ، ممكن است به دفع كليه ها و جلوگيري از تشكيل سنگ كليه كمك كند. بنابراين ابتدا تأييد كنيد كه چه نوع سنگ كليه قبلاً تشخيص داده ايد يا مستعد ابتلا به آن هستيد

 

12. در برابر سرطان محافظت مي كند

مارچوبه داراي خواص ضد التهابي و آنتي اكسيداني و همچنين اثرات ضد توموري است. اين در مورد مبارزه با سرطان و تقويت عملكرد سيستم ايمني بسيار ارزشمند است. يك مطالعه نشان داد كه عصاره مارچوبه سفيد باعث القاي سلول هاي توموري و مانع فعاليت هاي پيش التهابي در سلول هاي سرطاني روده مي شود.

 

13. به ساختن استخوان هاي محكم كمك مي كند

مارچوبه ممكن است همان چيزي باشد كه براي تقويت سلامت استخوان به آن نياز داريد ، به ويژه در افرادي كه استخوان هاي ضعيف تري دارند يا مشكلاتي مانند پوكي استخوان دارند. اين به دليل داشتن ويتامين K است كه به بهبود تراكم مواد معدني استخوان كمك مي كند. همانطور كه يك تحقيق نشان داد ، اين ويتامين مي تواند ميزان شكستگي را در افراد مبتلا به پوكي استخوان كاهش دهد.

 

 

14. سطح انرژي را بهبود مي بخشد

آيا سطح انرژي شما نياز به افزايش دارد؟ مارچوبه مي تواند كمك كند! ويتامين B كمپلكس موجود در آن ممكن است به افزايش سطح انرژي شما كمك كند و مي تواند كليد غلبه بر خستگي باشد. آنها به بدن شما كمك مي كنند تا گلوكز را از نظر انرژي تجزيه كند ، بنابراين اگر نياز به انجام كاري داريد ، يك ميان وعده يا وعده مارچوبه ممكن است تنها چيزي باشد!

 

منبع:

https://clinic-laser.ir/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%88%d8%a8%d9%87/



:: برچسب‌ها: خواص ضد التهابي + دفع مواد زائد+کلینیک لیزر+ يبوست ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک لیزر

خلال پوست پرتقال چه خاصيتي دارد؟

 

معمولا سوالي که اغلب خانواده‌ها جوياي دانستن آن هستند اين‌که آيا خلال پوست پرتقال علاوه بر ظاهر خوشرنگ و معطرکردن پلوها، کيک‌ها و مربا، ارزش تغذيه‌اي قابل توجهي هم دارد و آيا خوردن فيبر سفيد سطح ميوه و پوسته نازک در برگيرنده پالپ پرتقال توصيه مي‌شود؟

 

 

که رنگ پوستش طبيعي و فاقد واکس باشد

 

اما نکته‌ قابل توجه آن که چون امروزه پوست بيشتر مرکبات بويژه پرتقال و نارنگي به روش مصنوعي رنگ‌آوري يا با رنگ‌هاي شيميايي رنگ‌آميزي مي‌شود و براي ماندگاري بيشتر به واکس و موم‌هاي چرب آغشته و به سموم کشاورزي آلوده‌اند مي‌تواند ترکيباتي سرطانزا را به بدن مصرف‌کننده وارد کند و موجب ناکارآمدي سيستم گوارشي، مسموميت و عملکرد نامطلوب دو عضو سم‌زداي بدن يعني کبد و کليه شود. از سوي ديگر چون پوست مرکبات مستعد آلودگي به انواع قارچ‌هاي ذره‌بيني است، اگر در دما و رطوبت کنترل‌شده‌اي خشک نشود به قارچ‌هايي آلوده مي‌شود که مي‌تواند باعث ايجاد مشکلات جدي کبدي شود. در نتيجه تا حد امکان از پوست مرکبات براي تهيه مربا و کيک استفاده نکنيد. اگر هم اصرار زيادي به تهيه خلال پوست پرتقال داريد حتما دقت کنید پرتقالي را انتخاب کنيد که رنگ پوستش طبيعي و فاقد واکس باشد. ضمن اين‌که هرگز خلال‌ها را در محيط مرطوب آشپزخانه و يخچال نگهداري نکنيد و بهتر است خلال‌ها در يک وعده و به صورت تازه مصرف شود.

 

اما اگرچه خلال پوست پرتقال خوراکي است ، اما تقريبا به اندازه تفاله شيرين و آبدار نيست. هضم آنها نيز ممکن است دشوار باشد ، و مگر اينکه پوست يک پرتقال ارگانيک بخوريد ، ممکن است مواد شيميايي پوشانده شود. اگر پوست را بخوريد ، مقدار کافي مواد مغذي دريافت خواهيد کرد.

 

خلال پوست پرتقال خوراکي است؟

 

خوردن پوست يک پرتقال اشکالي ندارد؟

با اين حال ، هضم آن ممکن است دشوار باشد ، و من به خوردن آن (يا رنده کردن در ظرف ها) توصيه نمي کنم مگر اينکه آن را از پرتقال هاي ارگانيک استفاده کنيد. پوست پرتقال هايي که به طور متعارف پرورش مي يابند احتمالاً حاوي بقاياي سموم دفع آفات است که نمي توانيد بشوييد. يکي ديگر از کاربردهاي پوست پرتقال کمک به دفع الاغهاي باغ است - به سادگي آن را خرد کرده و در اطراف گياهان پخش کنيد.

 

چگونه قسمت خوراکي يک پرتقال را تهيه مي کنيد؟

براي بدست آوردن قسمت خوراکي پرتقال ، من با استفاده از چاقو پوست و قسمت اعظم مغز آن را برش مي دهم (و در عکس هاي بالا نشان داده شده است) ، سپس هر قسمت بزرگ هسته يا لايه بردار هسته هسته پرتقال را مرتب مي کنم. کسر خوراکي نسبت وزن پرتقال پوست کنده به وزن نارنج پوست کنده نشده است.

 

خوردن مغز نارنج خوب است؟

با اين حال ، مغز پرتقال يکي از عناصر جالب توجه پوست پرتقال نيست. اگر شما واقعاً علاقه مند به خوردن پوست پرتقال هستيد ، به احتمال زياد مي خواهيد آن را ذوق کنيد. پوست پرتقال دوست داشتني را مي توان در سالادها گنجانيد و به عنوان سرپوش بسياري از غذاهاي ديگر نيز استفاده کرد. براي بهترين عطر و طعم ، شما بايد از پوست پرتقال دوست داشتني خود به صورت خام استفاده کنيد.

 

داخل پوست پرتقال را چه مي گوييد؟

با اين حال ، اين احتمال وجود دارد که شما حداقل بخشي از پوست پرتقال را قبلاً خورده باشيد. لکه هاي سفيد در خارج از پرتقال تازه پوست گرفته شده به عنوان مغز نارنجي ، داخل پوست پرتقال شناخته مي شود. با اين حال ، مغز پرتقال يکي از عناصر جالب توجه پوست پرتقال نيست.

 

پوسته و الياف فيبري مرکبات را هم بخوريد

 

برخي افراد عادت دارند وقتي پرتقال، گريپ فروت، نارنگي يا ليمو شيرين را پوست مي‌کنند تمام پوسته‌هاي فيبري نرم و سفيد سطحي و الياف ميان پره‌هاي ميوه را جدا مي‌کنند و حتي بسياري از سالمندان و والدين براي کودکانشان، پالپ مرکبات را از درون پوسته نازک و شفافش بيرون آورده و بر اين باورند که اين قسمت‌ها باعث ناراحتي و مشکلات گوارشي مي‌شود، اما بايد بدانيد اگر پالپ پرتقال را بدون پوسته نازکش بخوريد بهره‌اي از خواص فيبري ميوه نخواهيد برد زيرا نقش اصلي اين پوسته لينت مزاج و ليز کردن و تحريک حرکات دودي روده و افزايش حجم مدفوع است. در واقع خوردن تنها گوشت آبدار مرکبات به منزله خوردن آبميوه با درصد بسيار پايين فيبر است. بنابراين خوردن پره‌هاي مرکبات به صورت کامل به تمامي افراد در هر گروه سني، بخصوص مبتلايان به يبوست و هموروئيد (بواسير) توصيه مي‌شود.

 

 

در حقيقت هرچه فيبر ميوه بيشتر باشد ماندگاري آن در روده کمتر بوده و گلوکز آزاد شده از آن کمتر خواهد بود و به تبع، قندي هم به صورت چربي ذخيره نخواهد شد. بر اين اساس هر چه ميوه آبدارتر باشد سرعت جذب قند آن بيشتر است که اين نکته بايد مورد توجه بيماران ديابتي قرار گيرد.

 



:: برچسب‌ها: گوشت آبدار , گريپ فروت , لکه هاي سفيد , مسموميت ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()